Jan Jacob Krediet



Welkom Verleden Tolkien Music Bombardement Rotterdam Hartenkreten Links Contact

Bombardement op Rotterdam


TOELICHTING OP HET ONTSTAAN VAN "BOMBARDE(MENT) ROTTERDAM"

"Bombardement Rotterdam" vertelt het verhaal van het voelen van de verschrikkingen van 14 mei 1940, het herbeleven en vooral het herdenken van het bombardement op Rotterdam. Maar ook het belangrijkste het vooruit kijken voor Rotterdam, haar nu, haar zijn, haar toekomst.


Componist Henk Vermeulen (1959) raakte geïnspireerd door het gedicht “Bombardement op Rotterdam” van de Rotterdamse digitale dichter Jan Jacob Krediet (1952) op www.nederlands.nl en www.gedichten.nl.

Hij componeerde “Bombarde Rotterdam” voor harmonium,

spreek- en zangstem, groot orgel, contrabas en metronoom!


Het Amerikaans harmonium uit 1885, staat centraal in een geënsceneerde woonkamer-sfeer-concert opstelling, voorjaar 1940, van het jonge gezin Gerrit (1908-1984) en Fien Krediet (1913-2009) in de Nijverheidstraat op Feijenoord. Samen met hun 2 maanden oude baby Fineke Gerda doorstonden zij het bombardement, waardoor ook de menselijke impact en gevolgen voor oud en jong van de verschrikkingen voelbaar, tastbaar worden.


“Bombarde Rotterdam” is een tekstuele en muzikale belevenis, welke vandaag haar wereldpremière zal beleven i.h.k.v. “75 jaar oorlog in de stad”
een initiatief van het Rotterdams Centrum voor Theater.

Een “bombarde” is het orgelregister van de zware donkere bazuin,

het fundament van het orgelspel, het zwaarste tongwerk van een orgel...

De contrabas is dat van het orkest.


Beide zijn ingebracht om het beschadigde, doch herstelde fundament van Rotterdam te vertolken, symboliseren en de koekoek als herkenning van hoop!

Ad Stam, theatermaker, koppelde schrijver en componist aan elkaar, waarvoor bijzondere dank en aan vele anderen die hun netwerk openstelden en financieel zullen gaan helpen!

Jan Jacob Krediet



Mijn aandeel draag ik op aan mijn nu 75 jarige zus Fineke Gerda Krediet!

DE HARTENKREET OP NEDERLANDS.NL


BOMBARDEMENT OP ROTTERDAM

ROTTERDAM, dinsdag 14 mei 1940, kwart over één ‘s middags....


Een zonnige dag

een levendige grootse havenplaats

een warm kloppend mooi stadshart


dan... plotseling…


vliegtuigen in lagen

bommen die vallen

grenzen vervagen


een bombardement op Rotterdam


huizen in brand

scholen in brand

winkels in brand


kinderen verbrand

vrouwen verbrand

mannen verbrand


wegen verwoest

fabrieken verwoest

theaters/kerken verwoest


havens in puin

horeca in puin

stadshart: puin, puin, puin, pijn, pijn, pijn


‘t bombardement op Oud-Rotterdam


24000 woningen vernietigd

900 doden gevallen

duizenden gewonden


tienduizenden dakloos

‘t centrum levenloos

Rotterdam zielloos


bevolking zeer geschokt

kinderen zo bang

baby’s trauma's levenslang


bomen dood

dieren dood

dood & verderf


stinkende massa

smeulende stinkende massa

zwarte, pikzwarte as, drek


’t bombardement op Oud-Rotterdam


honderdduizenden rouwenden

miljoenen verdrietig

oneindig kwetsbare stilte


stilte, doodse stilte, koudste kilte, lege kale vlaktes

puin, puin, puin, pijn, pijn, pijn


dan…


uit het naakte niets

“de stad een jas gegeven”

schuilen onze ontheemde zielen

onder een mantel van verdrietige herinnering

aan dat wat was, niet meer is

en nooit meer zal wederkeren


decennia verstrijken......



Toegevoegd in de compositie “BOMBARDE”

Met oud en nieuw als “de oliebollen en appelflappen het jaar overlappen”
zong het gezin Krediet rondom het Harmonium:


“Uren, dagen, maanden, jaren, vliegen als een schaduw heen;

Ach! Wij vinden, waar wij staren, niets bestendigs hier beneen!

Op den weg, dien wij betreden, staat geen voetstap die beklijft;

Al het heden wordt verleden, schoon ’t ons toegerekend blijft”


Uit het liedboek dat moeder Fien Krediet kreeg op haar 18e verjaardag

in 1931 van haar ouders.


we bannen het uit ons systeem, we moeten verder

we moeten door, we moeten bouwen, we moeten werken

maar verwerken, gedenken, herdenken??


lang hebben we het niet geuit

lang hebben we het er niet over gehad

te lang verborgen in onze harten

lange, bange, droeve, pijnlijke herinneringen aan

’t bombardement op Oud-Rotterdam

maar vooral aan het oude Rotterdam

de oude binnenstad, van voor de oorlog


2007

het gedenken, herdenken is geboren

een nieuwe kans voor oude(re) en jonge mensen

met name Rotterdammers om juist niet te vergeten


‘WOORDEN EN DADEN’

nu gedenken we jaarlijks, nu herinneren we op 14 mei

nu staan we bewogen stil met lichaam, hart en ziel bij


't bombardement op Oud-Rotterdam


dan laten we onze harten huilen, dan delen we verdriet met elkaar

dan verwerken we indringend met lichaam, hart en ziel


't bombardement op Oud-Rotterdam


er klinkt emotionele muziek, er wordt mooi gezongen

er wordt plechtig gesproken over


't bombardement op Oud-Rotterdam


dat klaart de lucht op,

dicht het open hart van Zadkine's verbeelding van


't bombardement op Oud-Rotterdam


dat verleden door dit 'herdenkingsheden' te delen

heelt ons naar onze toekomst:


Het nieuwe Rotterdam

We lopen de brandgrens, we kijken onze ogen uit

we verwerken lopend, pratend of fluisterend,

mijmerend of volledig stil, zo intiem intens verdrietig

de puinzooi van het oude vernielde

maar ook het puike en de imposante pracht

van het opnieuw gebouwde en herbouwde

Rotterdam, ieder jaar op 14 mei

Ons nieuwe Rotterdam, altijd, sterker door strijd!



REACTIES OP NEDERLANDS.NL

“Angstaanjagend en angstwekkend goed doordacht en vooral ook emotioneel beschreven in beheerste vorm. Complimenten voor Jan Jacob Krediet.
Jouw ervaring is niet tenietgedaan.”


“Heb jij die verdomde ellende zelf meegemaakt? Het lijkt er wel op! Maar vergeet ook niet de gruwelijke Bombardementen op Londen, Berlijn en Dresden, om maar drie steden te noemen. Mooi hoe je dat open hart van Zadkine's memoriam beeld weet vol te maken met waardige, kunstzinnige emoties.

Dat vind ik de kern van je hartstochtelijke gedicht en wijs gevonden origineel.
Het tochtte toch al teveel door die beschamende kier...”


TER AFSLUITING

van ‘zoveel woorden, zoveel informatie’ dank ik alle uitvoerenden voor hun bijdragen, ga eens op YouTube en u vind ze bijna allemaal in geluid en beeld. Daarnaast Robert Schell en Daan Valkhof van het Rotterdams Centrum voor Theater voor hun invoelbaar vermogen en coaching; Kees Vrijdag Rotterdams

Netwerker; de Goede Herderkerk met koster Peter van der Plas; kerkrentmeester Hans van der Hooven, alle vrijwilligers voor de catering, op- en afbouw, Busjesvervoer “Geen gesjor in Rotjeknor”, Firma Houten Tulpen Barneveld; Key-Colour, Lowie Kopie, A.H. Elandsgracht: A’d ; Easy Repro R’d; Hans van der Tholen kerktechniek; de fotografen, video-grafen en audiomensen voor de opnames; de cultuurscouts van Centrum en Schiebroek; Hans Horsting de netwerknestor van Rotterdam en mijn dochtertje Giulia, haar moeder, mijn levenspartner voor het geduld en inlevingsvermogen thuis en alle overige privé-achterbannen. Natuurlijk in het bijzonder Henk Vermeulen, componist, zie www.organnicer.nl, met wie ik dit concert mee mocht organiseren: een uitdagend voorrecht!


Nadrukkelijk ook dank aan Joop Schilperoord, die de eerste ontmoeting van Henk Vermeulen en mij vastlegde, zoals hij in de klassieke wereld de laatste decennia zoveel had vastgelegd en aan internet toevertrouwde.


Joop werd 7 weken geleden ziek en van het ziekenhuis uiteindelijk naar het Hospice De Regenboog aan de Oudedijk overgebracht, waar hij afgelopen woensdag om half twee overleed toen wij ‘Bombarde” repeteerden. Ik heb eerder nog afscheid van hem mogen nemen en neem hem mee in mijn gedachten tijdens dit concert. Joop bedankt voor zoveel!


Aan alles hangt een prijskaartje. Henk en ik als organisatie zijn praktisch “eigen risico”. Geef gul tijdens de collecte of maak een bedrag over op NL72 RABO 0147 6709 77 t.n.v. J.J. Krediet onder vermelding van “Bombarde Rotterdam”!


U allen daarvoor alvast heel hartelijk bedankt.


Fijn dat u er bent, mede namens organnicer Henk Vermeulen, en heeft u suggestie, opmerkingen, anderszins, mail: hsmm@live.nl of


Jan Jacob Krediet, schrijver: janjkrediet@hotmail.com



Naast zijn grootse liefde voor (on)beperkte dochter Giulia van 8 is er die voor muziek en in he bijzonder van zijn kindsheid af die voor orgelmuziek.

Het kerkorgel in de afgebroken Wilhelminakerk op Feyenoord, maar ook het huisharmonium door beide ouders bespeeld (en nu op het podium), waar de kinderen krediet(5 meisjes, 3 jongens) omheen stonden te zingen, vormen het fundament. Op 6 december 1962 ging Jan Jacob als alt, later als tenor zingen in het (Christelijk) Rotterdams Jongenskoor, waar hij ook 7 jaar zakelijk leider van was. Daarna volgde het Rotterdams Kamerkoor en in het Kleinkoor Toonkunst 'degradeerde' zijn zeer geliefde dirigent Jan Eelkema hem tot bariton, wat hij ook werd in het Koor van het Nederlands Danstheater, Het Nederlands Theaterkoor en het Nederlands Mannenkoor, waar hij semiprofessioneel 20 jaar voor werkte. Veelvuldig werd hi ook gevraagd als solist: Phantom of the Opera, Musical Chess, Bach's cantates of kleine partijen uit de Mattheus Passion, kerkliederen en veel liturgische vieringen. Jan Jacob werkte onder meer dan 100 dirigenten. In eigen beheer bracht hij "The Road goes ever on" uit, liederen uit "In de ban van de Ring" van Tolkien en Swann en vertolkte hij in besloten kring "Carmina Reveana"; gedichten van Gerard Reve en muziek van Peter Snoei, verzorgde 7 jaar de stadhuis-vip-ontvangsten van de Rotterdam-Marathon en 4 jaar de Volkskerstzang in Alkemade met gastsprekers als Jos Brink, Majoor Boshardt en Ds. Hans Visser en tientallen muzikale besloten vip-omlijstingen. Dit allemaal naast een vaste baan met als belangrijkste die van vertrouwelijke bedrijfsadviseur bij de KvK te Rotterdam (1977-2007) met als belangrijkste uitgave: De Bedrijvenwijzer 1997 en 1998 door Kluwer en startersproducten en richtte de eerste startersbalie van Nederland in.


Na een bijzonder verjaardagsconcert (2002) in de Rotterdamse Laurenskerk, volgde bezinning en stopte hij met zingen om zich wandelend met bruine labrador Midon, nu ruim 14, op zijn toekomst voor te bereiden: het vaderschap, het schrijversvak, het zinvol geestelijk en lichamelijk ouder worden!

Het digitale dichters- en schrijvers vak op www.gedichten.nl en www.nederlands.nl, waar hij ook onder pseudoniem: Jean Fermate met als thema: "Hoedoodendandaarnamaals" op publiceert gaat prima samen met zijn aandeel in de zeer intensieve zorg voor zijn (on)beperkte dochter, waarbij haar moeder en Jan's levenspartner hem en andersom tot grot steun zijn.

Sinds 2013 zingt hij ook weer als bariton in (www.galakoor.nl) o.l.v. de zeer inspirerende talentvolle Yt Nicolai, waar hij ook functioneert als koorvader en af en toe ad hoc mag dirigeren, het mooiste wat er is! In een hopelijk mooie lange levens-herfst wil hij als 'jonge vader/schrijver' vooral Rotterdam aanvullende cultuur geven, liedjes maken: "Noordereiland", ligt al op de plank voor een arrangeur en geldschieter en zijn gedicht "Bombardement op Rotterdam" werd zo goed ontvangen, dat Henk Vermeulen er "Bombarde" op componeerde.

Deze wereldpremière in kerktheatervorm over het bombardement op Rotterdam zet Jan Jacob in vuur en vlam veel moois te schrijven voor zijn zo ooit gehavende geboortestad Rotterdam om het puin, de pijn, ook die van zijn eigen leven, blijvend te verzachten. Bij de Bibliotheek-gedichten-voordracht-wedstrijd op 26 januari 2012 kreeg Jean Fermate een eervolle vermelding voor zijn woordkeus in de voorgedragen hartenkreet

"Je mag niet kijken als ik dood ga"!, met inleiding van Kees Vrijdag,

voormalig voorzitter van de Stichting Herdenking 14 mei 1940.


ORGELCONCERT, GOEDE HERDERKERK

Programma:

Introductie en Passacaglia in d Max Reger (1873 - 1916):

- Matthijs Breukhoven

Preludium en Fuga in C. BWV 547 Joh. Seb. Bach (1685 -1750):

- Martien de Vos

Orgelintermezzo:    

- Joris van Grieken

Pastorale César Franck (1822-1890):

- Matthijs van der Wilt


“Bombarde” wereldpremière

(Bombardement op Rotterdam: www.nederlands.nl)


Tekst declamatie: - Jan Jacob Krediet

Compositie:  - Henk Vermeulen


m.m.v.

Harmonium: - Janneke Spruijt,

Orgel: - Gerard Verweij,

Contrabas: - Jennifer Blom.


Wie schön leuchtet der Morgenstern:

- Max Reger

- Gerard Verweij


CV’S VAN DE OVERIGE UITVOERENDEN:

Joris van Grieken is pas geleden 11 jaar geworden en zit in groep 7 van de basisschool. Op zijn 8e is hij begonnen met piano. Naast pianolessen heeft hij deel uitgemaakt van het muziek-schoolorkest en sinds afgelopen september zit hij in de Talentenklas van de SKVR. Hij heeft al op diverse podia in Rotterdam mogen spelen, waaronder de Doelen, Booijmans Van Beuningen, de Laurenskerk, de hal van het Centraal Station en het WMDC.


Martien de Vos (1995) nam plaatselijk orgellessen bij Arie Braber in Ooltgensplaat, op 9 jarige leeftijd. in 2008 ging hij op les bij Paul Kieviet in Middelharnis. Sinds september 2014 studeert Martien orgel bij Bas de Vroome aan het conservatorium in Rotterdam.


Matthijs van der Wilt (1993) werd op 12 april geboren in Alphen aan den Rijn. Al op jonge leeftijd bleek zijn interesse voor orgelmuziek. Op 8-jarige leeftijd begon hij met orgellessen die hij kreeg van Leo Voorthuijzen. Op 14-jarige leeftijd begeleidde hij voor het eerst de eredienst in de Opstandingskerk te Alphen aan den Rijn en sinds 5 jaar is hij daar vaste organist. Het laatste jaar heeft Matthijs les gehad van zijn neef Wouter van der Wilt en sinds september 2014 studeert hij bij Codarts Rotterdam, met orgel als hoofdvak.


Matthijs Breukhoven (1992) begon zijn muzikale vorming met pianolessen.

In 2009 maakte hij de overstap naar orgel. Hij kreeg lessen van Arjen Leistra (literatuur), Gerben Mourik (improvisatie) en bij Dominic Perissinotto (techniek en literatuur) in Perth, Australië. Sinds september 2014 studeert Matthijs orgel bij Bas de Vroome.


Gerard Verweij (1992) werd geboren in Rotterdam. Aan het Rotterdams conservatorium studeert hij orgel bij Bas de Vroome en Ben van Oosten. Daarnaast volgt hij interpretatie- en improvisatielessen bij Hayo Boerema te Rotterdam. Eveneens in Rotterdam studeert hij International Business. Gerard volgde masterclasses bij verschillende gerenommeerde docenten, zoals Peter Planyavski (improvisatie), Martin Haselböck (oude muziek), Matteo Imbruno (Sweelinck), Theo Jellema (Bach) en Martin Sander (muziek van Max Reger en tijdgenoten). Hij nam deel aan de Jong Talentklas van het Internationaal Orgelfestival te Haarlem in 2010. In deze hoedanigheid ontving hij lessen van Lorenzo Ghielmi (Bach) en Olivier Latry (Franse romantiek). Bij het Govert van Wijn orgelconcours 2014 behaalde hij de tweede prijs. Als kerkmusicus is Gerard verbonden aan de Protestantse Gemeente van Rotterdam-Kralingen en het kerkelijk centrum Pro Rege in het bijzonder. Daarnaast is hij actief als organist van de Eben-Haëzer kerk in Pernis-dorp, waar hij een veelzijdig orgel van ruime omvang tot zijn beschikking heeft. Samen met Rick Boele publiceerde Gerard over de ontstaansgeschiedenis van het Groninger orgellandschap. Ook is hij actief als begeleider van verschillende koren. In het kader van zijn studie International Business woonde Gerard enige tijd in Spanje en Argentinië, waar hij ook concerteerde. Eveneens concerteerde hij op het Montevideo Organ Festival in Uruguay.


Henk Vermeulen (1959) is in Rotterdam geboren. Hij groeide daar op in een harmonieus gezin. Zijn moeder speelde psalmen en gezangen op cijferakkoorden (alternatieve muzieknotatie) op het harmonium. Heel eenvoudig, maar het maakte zoveel indruk op de jonge Henk dat hij dat ook wel wilde leren. Hij probeerde vooral uit, imiteerde en zocht naar mooie samenklanken. Zijn vader nam hem mee naar de orgelconcerten. Vooral de platen waarop Dupré en Heiller Bach speelden werden grijs gedraaid. De foto van het imposante orgel in de St. Sulpice sprak zeer tot zijn verbeelding. Ook de composities van Dupré en Heiller zelf verrasten hem. Zijn liefde voor orgel was daarmee geboren. Henk was al in de twintig toen hij noten ging leren lezen en orgel les kreeg. Het spelen zelf was niet zo’n succes. Hij geeft de schuld aan zijn slechte motoriek en coördinatie. Maar vanaf dat moment ontstond er wel wat op papier, zij het bescheiden. Een aantal jaar harmonieleer sprak hem meer aan. Zijn improvisatietalent bleef niet onopgemerkt en men raadde hem aan lessen daarin te gaan nemen. Bij wie kan dat beter in Rotterdam dan bij Hayo Boerema. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De improvisatielessen inspireerden hem ook weer te gaan componeren. Maar nu wat grootser.

Zo ontstond in 2008 de Hommage à Messiaen, Psaume Vingt-Six. Opgedragen aan en uitgevoerd door Hayo Boerema. Henk is er nog steeds trots op dat hij toen tussen Bach en Widor heeft in gestaan. Mede daardoor gesterkt trok hij de stoute schoenen aan en zond in 2011 een compositie in voor het Hinsz compositie concours in Kampen. Met DROEG-GEORD(end) won hij tot zijn verwondering niet alleen de gedeelde eerste prijs, maar ook de publieksprijs. Henk juicht initiatieven die hedendaagse componisten stimuleert om voor orgel te schrijven, en uiteraard ook de verschijning en uitvoering daarvan, van harte toe. In 2008 speelde Hayo Boerema in de Rotterdamse Laurenskerk de première van zijn "Hommage à Messiaen". Hierdoor aangemoedigd stuurde hij in 2011 een compositie in naar het Hinsz compositie concours in Kampen. Dat leverde hem niet alleen de gedeelde eerste prijs op, maar ook de publieksprijs. Bert den Hertog, die "DROEG-GEORD(end)" speelde, heeft de "Hommage à Langlais" op CD gezet en ook werken in Moskou en Sint Petersburg gespeeld. Theo Jellema speelde de première van "Commémoration" in de kathedraal van Rouen.


Janneke Spruijt is op zeer jonge leeftijd (5 jaar) begonnen met musiceren.

Zij speelde alt hoorn en alt saxofoon. Ze ging regelmatig naar solisten concoursen waar zij diverse keren de eerste prijs heeft behaald. Naast deze twee muziekinstrumenten speelde zij orgel. Op 21 jarige leeftijd besloot zij de blaasinstrumenten aan de kant te zetten en zich te gaan verdiepen in de zang. Zij werd lid van een oratoriumvereniging en nam zangles. Zo kreeg zij o.a. les van Hanneke Kaasschieter. Zij volgde tevens een opleiding koordirectie bij Niels Kuijers en Maud Meilof. Naast zingen in koren en het dirigeren van koren, treedt zij regelmatig op als soliste (mezzo sopraan).


Jennifer Blom is 8-jarige leeftijd begonnen met contrabas spelen. Toen zij 12 jaar was, werd ze toegelaten voor de Havo voor Muziek en Dans, waar ze les kreeg van Peter Leerdam. Tijdens deze schooltijd kreeg ze veel orkestervaring door het Concerto Grosso van het Hellendaal instituut, het Jeugd Orkest Nederland en het Groot Entrée Orkest. De positie aanvoerder heeft zij meerdere malen mogen betreden. Naast het spelen in orkesten, heeft ze lessen in kamermuziek, jazz en klassiek piano gevolgd. In 2011 ontving zij de cultuur aanmoedigingsprijs van haar gemeente Halderberge en zij mocht op de opening van 't Energiehuis in Dordrecht een solo concert met 'de orkest Vereeniging' als begeleiding spelen. Na de Havo is Jennifer op Codarts toegelaten waar ze haar lessen bij Peter voortzet. Zij is toegelaten tot projecten zoals het NJO, Metropole Academy, ESTA baroque orchestra en verschillende masterclasses. Na de zomer zal zij enige tijd bij Cédric Carlier studeren aan de CSNDM in Lyon.